Flere i aktivitet - utdanning stadig viktigere
Sammendrag
I denne studien undersøker vi utviklingen i aktivitetsnivået blant mottakere av arbeidsavklaringspenger (AAP) i perioden 2019–2025, med særlig fokus på effektene av regelendringer i juli 2022. Med endringene ble karensperioden fjernet, og det ble åpnet for mer fleksible forlengelser av stønadsperioden. Hensikten var å sikre at AAP-mottakerne kunne gjennomføre nødvendige avklarings- og oppfølgingsløp uten å miste inntektssikring underveis.
Etter regelendringen har både arbeidsdeltakelsen og utdanningsaktiviteten økt blant AAP-mottakerne – både tidlig og sent i forløpet. Økningen er særlig tydelig blant unge og personer med svakere tilknytning til arbeidslivet. Én av fem mottakere under 30 år deltar nå i utdanning det første året på AAP, og én av fire det siste året av ordinær AAP periode.
Flere forhold kan ha bidratt til denne utviklingen. Regelendringen kan ha gitt mottakerne større trygghet og forutsigbarhet, noe som kan ha senket terskelen for å satse på langsiktige aktiviteter. I tillegg er det innført andre virkemidler for å styrke deltakelse i utdanning og aktivitet, blant annet ungdomsgaranti og samarbeidsavtale mellom Nav og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Deltakelsen i arbeidsmarkedstiltak har økt blant mottakere i startfasen, men falt blant dem som nærmer seg slutten av ordinær stønadsperiode. Dette kan ha sammenheng med endringer i prioritering av knappe tiltaksressurser, men også med praksisendringer i Nav. Når veiledere opplever mindre tidspress mot slutten av perioden, kan behovet for bruk av arbeidsmarkedstiltak til å vurdere rett til uføretrygd oppleves som mindre akutt. Det er for tidlig å si hva dette betyr for arbeidsdeltakelsen, men den økende utdanningsaktiviteten kan på sikt styrke mottakernes muligheter for varig tilknytning til arbeidslivet.
Selv om vi ikke identifiserer årsakssammenhenger, peker utviklingen i all hovedsak i retning av økt aktivitet blant AAP-mottakerne etter regelendringen i 2022, og at endringene kan ha bidratt til å styrke mulighetene for kvalifisering og overgang til arbeid.
Summary
In this study, we examine the development in activity levels among recipients of work assessment allowance (AAP) during the period 2019–2025, with particular focus on the effects of regulatory changes introduced in July 2022. These changes removed the waiting period and allowed for more flexible extensions of the benefit period. The aim was to ensure that recipients could complete necessary assessment and follow-up processes without losing income security along the way.
Following the reform, both employment participation and educational activity have increased among AAP recipients—both early and late in the benefit period. The increase is particularly pronounced among young individuals and those with weaker ties to the labour market. One in five recipients under the age of 30 now participates in education during their first year on AAP, and one in four during their final year.
Several factors may have contributed to this development. The regulatory changes may have provided greater security and predictability, potentially lowering the threshold for engaging in long-term activities. Additional policy measures aimed at increasing participation in education and activity have also been introduced during the period.
Participation in labour market measures has increased among recipients in the initial phase, but declined among those approaching the end of the ordinary benefit period. This may reflect shifts in the prioritisation of limited resources, as well as changes in Nav’s follow-up practices. With reduced time pressure, caseworkers may be less inclined to assess eligibility for disability benefits as the AAP period nears its end. While it is too early to determine the implications for employment outcomes, the rise in educational activity may, over time, strengthen recipients’ prospects for lasting attachment to the labour market.
Although the study does not establish causal relationships, the overall trend points toward increased activity among AAP recipients following the 2022 reform and suggests that the changes may have contributed to improved opportunities for qualification and transition to work.
Innledning
Arbeidsavklaringspenger (AAP) er en lovfestet ytelse i folketrygden, rettet mot personer som av helsemessige årsaker har nedsatt arbeidsevne. Formålet med ytelsen er å sikre inntekt i perioder mottakeren gjennomfører arbeidsrettede tiltak, får medisinsk behandling eller deltar i annen oppfølging som kan bidra til å avklare arbeidsevnen (folketrygdloven §§ 11-5 og 11-6).
De som mottar AAP har plikt til å bidra aktivt i prosessen med å komme i arbeid, og Nav skal stille krav om aktiv deltakelse i tiltak som er egnet til å styrke arbeidsevnen, (folketrygdloven § 11-8). Ved brudd på aktivitetsplikten kan ytelsen reduseres eller stanses.
Regelverket for AAP har vært gjenstand for flere endringer det siste tiåret. Dette for å styrke arbeidslinjen samt unngå passive mottakere (Regjeringen 2022 (Prop. 114 LS (2021–2022)). I januar 2018 ble det innført en treårsgrense, endrede regler for forlengelse, og en karensperiode (se faktaboks om regelverk). Disse endringene ble raskt oppfattet som strenge og fikk betydelig oppmerksomhet både i fagmiljøer og offentligheten. Mange mente at tre år var for kort tid til å avklare arbeidsevnen for enkelte mottakere, særlig for dem med sammensatte eller langvarige helseutfordringer (Lima m.fl., 2023; Regjeringen 2022; Løberg, 2025). Karensperioden – ett års ventetid før ny AAP-periode – førte til at noen mistet inntektssikringen mens de fortsatt var i et avklaringsløp. Videre kan mange flere enn de som faktisk mistet ytelsen ha vært bekymret for å gjøre det. Bekymringen kan ha ført til at tiltak ble avbrutt eller ikke satt i gang, spesielt sent i løpet, samt tatt fokuset bort fra avklaring mot arbeid (Lima m.fl., 2023; Løberg, 2025). Flere pekte på at slike brudd kunne forverre helsetilstanden og øke risikoen for varig utenforskap. Som Jonas Gahr Støre uttalte i Fri Fagbevegelse: «… å bli kastet ut av en ordning gjør deg ikke friskere. Tvert imot, det øker sjansen til å bli satt varig utenfor arbeidslivet» (Støre, 2022).
I juli 2022 ble det innført vesentlige endringer i AAP-regelverket. Karensperioden ble fjernet. Samtidig ble det åpnet for mer fleksible vurderinger av forlengelse utover den ordinære treårsperioden.
En av de viktigste uttalte målsettingene med regelendringene i 2022 var å sikre at AAP-mottakere får mulighet til å gjennomføre nødvendige avklarings- og oppfølgingsløp, og at inntektssikringen ikke faller bort før dette er ferdig (Regjeringen 2022). Dette skal redusere risikoen for at personer med behov for mer tid til avklaring står uten inntekt i en sårbar situasjon. Samtidig ble det i forarbeidene til lovendringen understreket at aktivitetskravet fortsatt skal ligge fast, og at aktivitet og oppfølging er avgjørende for å styrke mulighetene for å komme tilbake i arbeid (Regjeringen 2022).
Disse endringene har potensial til å påvirke både mottakernes atferd og Navs praksis. På den ene siden kan tryggheten for videre støtte gi rom for mer langsiktige tiltak, som utdanning og opplæring. På den andre siden kan utvidet varighet føre til utsatt aktivitet og mindre press på rask avklaring (Løberg, 2025).
Tidligere forskning har vist at reduksjon i maksimal varighet fra fire til tre år i 2018, førte til raskere oppstart av aktivitet (Myhre & Kann, 2022). Det er derfor viktig å undersøke om den motsatte utviklingen – økt fleksibilitet og fjerning av karens – har ført til lavere aktivitetsnivå, eller om den har stimulert til mer og langsiktig innsats. Proba (2024) peker på at Nav-veiledere opplever begrenset tid til individuell oppfølging, og at standardiserte tiltak ofte benyttes. Dette kan hemme bruken av tiltak som krever mer tilpasning, som utdanning og lønnstilskudd.
I denne studien kartlegger vi aktivitetsnivået til AAP-mottakere, ved å undersøke hvor mange som er i arbeid, utdanning eller tiltak mens de mottar ytelsen. Vi analyserer også hvordan aktivitetsnivået har endret seg fra 2019 til 2025, med særlig vekt på mulige endringer i forbindelse med regelendringen på AAP i juli 2022. Har aktivitetsnivået til AAP-mottakere gått ned etter regelendringen i 2022?
På bakgrunn av kunnskap om aktivitet og varighet på AAP har vi satt opp følgende hypoteser
Redusert aktivitet i startfasen av AAP løpet:
Aktivitetsnivået til AAP-mottakere i startfasen (0–12 måneder) har gått ned etter regelendringen i 2022, som følge av at både brukere og veiledere opplever mindre tidspress.
Lavere aktivitet mot slutten av ordinær stønadsperiode:
Aktivitetsnivået, til mottakere som nærmer seg slutten av ordinær stønadsperiode (25–36 måneder), har gått ned etter regelendringen i 2022. Dette som følge av at både brukere og veiledere opplever mindre tidspress og fordi muligheten for forlengelse gir mindre insentiv til å intensivere aktivitet mot slutten av perioden.
Økt risiko for passivitet:
Regelendringen har bidratt til at AAP i større grad fungerer som en «hvilepute», ved at tryggheten for videre støtte reduserer motivasjonen for å delta i arbeid, utdanning eller tiltak.
Vi analyserer deltakelse i arbeid, utdanning og tiltak, og skiller altså mellom mottakere i startfasen (varighet mellom 0–12 måneder) og de som nærmer seg slutten av ordinær stønadsperiode (varighet mellom 25–36 måneder). Målet er å belyse om endringene i regelverket kan ha påvirket aktivitetsnivået, og om AAP fortsatt fungerer som en aktiv ordning – eller om den i større grad har blitt en «hvilepute», slik enkelte har fryktet (Løberg, 2025).
Selv om dette ikke er en effektanalyse, kan endringer i aktivitet samtidig med regelverksendringene gi indikasjoner på at det er konsekvenser av regelverket. Endringer som følger andre mønstre, kan skyldes praksisendringer eller andre samfunnsendringer som påvirker AAP.
Faktaboks om endringer i regelverket for arbeidsavklaringspenger (AAP)
Innføringen av AAP i 2010
Da AAP ble innført i mars 2010, fastsatte myndighetene en maksimal stønadsperiode på fire år. Det fantes ingen øvre grense for forlengelse.
Regelverksendringer i 2018
Fra 1. januar 2018 reduserte myndighetene den ordinære stønadsperioden fra fire til tre år for nye mottakere. Samtidig strammet de inn vilkårene for forlengelse: Nav kunne kun innvilge inntil to års forlengelse dersom mottakeren enten hadde startet i medisinsk behandling eller tiltak etter langvarig utredning, eller hadde vært forhindret fra å kombinere behandling med tiltak. Forlengelse kunne også gis ved deltakelse i opplæringstiltak.
Myndighetene innførte også en karensperiode på 52 uker for personer som hadde brukt opp maksimal stønadsperiode, enten ordinær eller forlenget. Alvorlig syke eller skadde personer kunne få unntak. Karensperioden ble først midlertidig opphevet gjennom koronaforskriften 1. februar 2022, og deretter permanent fjernet ved lovendring 1. juli 2022.
Endringer i 2020 og under koronapandemien
Da pandemien inntraff i mars 2020, utvidet myndighetene stønadsperioden med seks måneder for alle som mottok AAP per 16. mars. Videre forlengelsene ble videreført i flere omganger gjennom pandemien.
Fra februar 2020 reduserte myndighetene minstesatsen for mottakere under 25 år fra to ganger grunnbeløpet til to tredeler av dette. Hensikten med endringen er omtalt i Prop. 1 S for 2020-budsjettet (Arbeids- og sosialdepartementet 2019). Her står det blant annet: «Regjeringen mener at nivået på arbeidsavklaringspenger for unge mennesker bør ses i sammenheng med inntektsnivået for jevnaldrende som ikke mottar ytelser, samt at ytelsen for unge mottakere av arbeidsavklaringspenger blir på samme nivå som for unge på andre ytelser som kvalifiseringsstønaden og stønaden i introduksjonsprogrammet.»
Regelverksendringer i juli 2022
1. juli 2022 ble karensperioden fjernet. Nav fikk adgang til å innvilge ny AAP-periode direkte etter at en tidligere periode var avsluttet, forutsatt at mottakeren fortsatt oppfylte vilkårene i folketrygdloven kapittel 11
Samtidig ble vilkårene for forlengelse endret: Nav kan nå innvilge inntil to års forlengelse dersom mottakeren er i arbeid, og vurderes å være nær ved å øke arbeidsevnen, eller nær ved å kunne skaffe eller gjenoppta arbeid. Det er et krav at arbeidsevnen er, eller kan bli, over 50 prosent. Disse bestemmelsene erstatter reglene fra 2018, men muligheten for forlengelse ved opplæringstiltak er videreført. En overgangsordning sikret at personer med stønadsperiode som utløp mellom 30. juni og 30. oktober 2022 fikk forlengelse til 31. oktober 2022.
De nye vilkårene gjelder både nye og eksisterende mottakere.
Kilder: Folketrygdloven kapittel 11, Rundskriv til ftrl kap. 11 – Arbeidsavklaringspenger - Lovdata, Lov om endring i folketrygdloven, Midlertidig koronaforskrift, Prop. 114 LS (2021–2022), Lande (2021), Danielsen m.fl. (2023), Kann og Grønlien (2024)
Data og metode
Utvalg
Denne studien benytter individbaserte månedsdata over alle AAP-mottakere som er har en ordinær stønadsperiode på 3 år (makstid 3 år) i perioden januar 2018 til mars 2025.
Mottakere som har en ordinær stønadsperiode på 4 år (makstid på fire år) er ekskludert. Disse har fått sitt AAP vedtak før 2018, mens de med makstid på 3 år har fått sitt AAP9.-vedtak etter 2018. Årsaken til at de er ekskludert er å unngå eventuell påvirkning ulik makstid kan ha på utfall (Myhre og Kann 2022).
For å unngå å fange opp aktivitet ved inn- og utgang av AAP, er måneden personen starter og slutter med AAP ekskludert fra utvalget.
Definisjon av varighet
Varighet i denne analysen er definert som antall måneder siden virkningstidspunktet for gjeldende AAP-vedtak. Virkningstidspunktet markerer når vedtaket formelt trer i kraft, og representerer dermed starten på den perioden hvor personen er vurdert som berettiget til ytelsen. Dette tidspunktet er administrativt og rettslig definert, og gir en konsistent og entydig referanse for når AAP-perioden begynner – uavhengig av når første utbetaling faktisk skjer (jf. folketrygdloven § 11-12 fjerde ledd).
For personer med opphold i ytelsen, kan ikke ny start være før tidligst tre måneder etter forrige. Hvis oppholdet er kortere limes perioden sammen med den forrige perioden. Det er relativt vanlig med opphold på en måned, for eksempel grunnet for sent innsendt meldekort eller manglende oppdatert vedtaksperiode.
Analysen er basert på et paneldatasett som følger individene måned for måned gjennom hele perioden de mottar AAP. Varigheten øker med én måned for hver måned personen er med i utvalget, og representerer dermed en løpende telling av hvor lenge vedkommende har mottatt AAP i den aktuelle perioden.
Vi analyserer to varighetsgrupper: mottakere med kort varighet (0–12 måneder) og mottakere som nærmer seg ordinær makstid (25–36 måneder). Siden vi kun ser på de med vedtak om makstid på tre år, og dette regelverket startet i 2018, følges gruppen med varighet 0–1 år fra januar 2019 og gruppen med 2–3 år fra 2021 (I tillegg vises resultater for de med varighet mellom 1 og 2 år i vedlegg, se figur V6 til V11).
For hver måned vil en månedskohort gå ut av varighetsgruppen, og en ny komme inn. Dette gir et dynamisk utvalg og gjør det mulig å analysere utviklingen i aktivitet over tid. Samtidig innebærer det at populasjonen endres fra måned til måned, noe som krever kontroll for endringer i bakgrunnskjennetegn og status før AAP.
Kontrollere for endring i sammensetning
For å unngå at endringer i aktivitetsnivå skyldes endringer i sammensetningen av populasjonen, bruker vi regresjonsmodeller (se faktaboks). Disse modellene gjør det mulig å kontrollere for variasjoner i sammensetningen av AAP-mottakerne over tid
Samtidig viser vi i alle figurene også den faktiske, sesongjusterte aktiviteten. Dette vises med lysere streker i figurene.
Faktaboks regresjonsanalyse
For å justere for at personene og forholdene er ulike hver måned har vi gjennomført en regresjonsanalyse. I noen perioder består populasjonen av relativt flere personer med for eksempel høy arbeidsdeltagelse før AAP, disse vil i snitt ha høyere arbeidsdeltagelse også som AAP-mottakere. Andre måneder er populasjonen sammensatt av personer som har lave forutsetninger for å komme i arbeid. Vi ønsker ikke at denne sammensetningen av populasjonen skal påvirke resultatene.
Den lineære regresjonsmodellen kan oppsummeres slik[1] For kontinuerlige variable- benyttes lineær regresjon for dikotome-probit regresjon.:

Der Y er utfallsvariabelen (som for eksempel timer i arbeid) for individ i og periode t, Xit er individspesifikke kjennetegn og e er feilleddet. Koeffisienten b måler hvor mye hver variabel betyr for utfallet Y
Følgende bakgrunnsvariabler inngår i X: alder, kjønn, inntekt før AAP, arbeidsledighet ved start og på måletidspunkt, samt status før AAP[2] Status før AAP er: fra sykepenger, direkte inn på AAP, eller tilbakefall etter tidligere AAP-periode) se neste avsnitt.
En regresjonsmodell gjør det mulig å beregne hvor stor aktivitet vi (statistisk sett) kan forvente å se for en person, gitt de egenskapene personen selv har, og situasjonen i arbeidsmarkedet på det aktuelle tidspunktet. Litt forenklet kan vi si at det som statistisk forventes er det som vanligvis skjer med personer med disse egenskapene i et slikt arbeidsmarked. Og «vanligvis» er her det som har skjedd i perioden som inngår og de personene som inngår, altså et slags gjennomsnitt i vår populasjon.
Den individuelle aktiviteten (målt ved aktivitetsindikatorene, se faktaboks) summeres måned for måned for populasjonen som helhet og undergrupper i populasjonen. Vi får da justert for endringene i sammensetning av populasjonen.
Ved å inkludere disse variablene oppnås justerte estimater som i mindre grad påvirkes av strukturelle endringer i sammensetningen av mottakerne, og som dermed gir et mer presist bilde av utviklingen i aktivitet over tid.
Gruppering av AAP mottakere etter status før AAP
For å forstå variasjoner i AAP-forløp og arbeidsdeltakelse, er det nyttig å skille mellom tre hovedgrupper[3] for ytterligere beskrivelse av denne inndelingen se vedlegg i Kann og Grønlien 2024 av mottakere:
de som kommer fra sykepenger
Personer som kommer fra sykepenger har vært sykmeldt i ett år, og har dermed ofte hatt en periode med behandling, og i noen tilfeller tilfriskning, før de starter på AAP. De kommer også fra et arbeidsforhold med inntekt over 2G.
de som går direkte inn på AAP
De som går direkte inn på AAP har enten ikke rett til sykepenger eller har et lavere sykepengegrunnlag enn AAP, og begynner derfor på AAP allerede i sitt første sykdomsår.
Og tilbakefallsgruppen
Tilbakefallsgruppen omfatter personer som starter en ny periode med AAP etter et opphold på inntil to år. Formålet med denne avgrensningen er å fange opp mottakere som har hatt en midlertidig pause i AAP-forløpet, men som fortsatt kan anses å være i et sammenhengende avklaringsløp.
Et lengre opphold enn to år kan indikere at det dreier seg om et nytt sykdomstilfelle, og ikke en videreføring av tidligere AAP-forløp.
De fleste i denne gruppen har hatt kortere fravær fra helserelaterte ytelser. Mottakere med lav inntekt (under 2 G) vender ofte tilbake til AAP innen ett år, mens de med høyere inntekt (over 2 G) typisk kommer tilbake etter omtrent 18 måneder. Dette mønsteret kan forklares med sykepengereglene, hvor seks måneders arbeid gir rett til en ny sykepengeperiode på inntil ett år. Mange i tilbakefallsgruppen har derfor mottatt sykepenger i store deler av oppholdet mellom to AAP-perioder.
Denne inndelingen er viktig fordi gruppene har ulike utgangspunkt og sykdomsforløp, noe som påvirker både behov og muligheter for arbeidsdeltakelse. Å slå sammen tilbakefall og de som går direkte inn på AAP kan gi et misvisende bilde av førstegangsmottakere uten sykepengerett, og skjule vesentlige forskjeller i forløp og aktivitet.
Endringer i sammensetningen av AAP-mottakere på bakgrunn av disse gruppene, kan påvirke den samlede utviklingen i aktivitet, uten at det nødvendigvis reflekterer reelle endringer i aktivitetsnivået. Vi analyserer derfor gruppene separat, og når vi ser på utviklingen samlet, kontrollerer vi for hvilken gruppe de tilhører.
Påvirkning fra arbeidsmarkedet
Personer som mottar helserelaterte ytelser påvirkes av arbeidsmarkedets utvikling. Et stramt arbeidsmarked, med lav ledighet og høy etterspørsel etter arbeidskraft, gir bedre muligheter for overgang til arbeid – også for personer med nedsatt arbeidsevne. Et svakt arbeidsmarked, med høy ledighet, gjør det vanskeligere å få og beholde jobb, og kan presse denne gruppen ut av arbeidslivet. Tidligere forskning (Fevang, 2020; Fevang m.fl., 2020) viser at både inn- og utstrømming til AAP påvirkes av arbeidsmarkedets tilstand, noe som igjen har betydning for arbeidsdeltakelsen i AAP-perioden.
I perioden vi studerer, har arbeidsledigheten svingt betydelig. Arbeidsmarkedet bedret seg fra 2021, med økende sysselsetting og fallende ledighet (figur 1). Fra 2. kvartal 2022 økte ledigheten igjen, og sysselsettingen falt – særlig mot slutten av perioden. Likevel lå sysselsettingen fortsatt høyere enn før pandemien (figur 1).
Vi tar hensyn til dette i vurderingen av alle aktivitetsmålene, ved å kontrollere for arbeidsledighet ved oppstart og måned for måned gjennom hele AAP-perioden.
Figur 1. Utvikling i sysselsetting og AKU-ledighet i prosent av arbeidsstyrken. 1.kvartal 2019-2.kvartal 2025.
Kilde: SSB
Hvordan vi måler aktivitet?
I denne artikkelen defineres aktivitet som deltakelse i arbeid (målt ved inntekt og/eller arbeidstimer, se nærmere definisjon nedenfor), formell utdanning eller opplæringstiltak, samt arbeidsrettede tiltak.
Aktivitet måles som et månedlig gjennomsnitt per individ, basert på registrert deltakelse i én eller flere av de tre aktivitetene i den aktuelle måneden. Hver observasjon representerer én person i én måned. Dette innebærer at tallene viser andelen mottakere som er aktive i en gjennomsnittlig måned, innenfor en gitt varighetsgruppe eller tidsperiode.
Samlet aktivitet refererer til andelen mottakere som deltar i minst én av de tre aktivitetene i en gjennomsnittlig måned.
Arbeidsdeltakelse – definisjon og målemetode
I denne studien benyttes tre indikatorer for å måle arbeidsdeltakelse blant AAP-mottakere. Hver indikator fanger ulike aspekter ved faktisk tilknytning til arbeidslivet:
Lønnsinntekt per måned
Dette målet baserer seg på inntekt fra arbeid rapportert som kontantytelse i a-ordningen, ekskludert ytelser fra Nav. Inntekten er G-regulert.Andel med inntekt
Viser hvor stor andel av AAP-mottakerne som har registrert lønnsinntekt i en gitt måned. Dette gir et bilde av hvor mange som har aktiv tilknytning til arbeidsmarkedet.Gjennomsnittlig arbeidstid per uke[4] . Dette måles hver 14 dag, så gjennomsnittet per uke er et snitt av ukentlige gjennomsnitt. Måleenheten er timer per uke
Basert på timer rapportert i meldekortet.
Disse tre indikatorene brukes samlet for å gi et helhetlig og nyansert bilde av arbeidsdeltakelsen. Vi vurderer dem som de mest presise målene for faktisk arbeidsaktivitet blant AAP-mottakere (Myhre og Grønlien, 2022).
Utdanning som aktivitet
Utdanning måles som registrert deltakelse i enten opplæringstiltak eller ordinær utdanning (videregående skole og høyere utdanning).
De fleste som er i ordinær utdanning har dette innvilget som opplæringstiltak, men noen gjennomfører ordinær utdanning som egenaktivitet. Deltakelse i opplæringstiltak registreres måned for måned, mens ordinær utdanning fanges opp dersom personen er registrert ved utdanningsinstitusjonen i samme semester som AAP utbetales.
Selv om målemetodene varierer noe, er de konsistente over tid. Det gjør det mulig å sammenligne utviklingen i utdanningsaktivitet på tvers av år, som er hovedformålet i denne analysen.
For mottakere med kort varighet på AAP (under 6 måneder), kan utdanning som startet før AAP inngå i målet med denne målemetoden. For å kontrollere for dette er utdanningsaktivitet også analysert blant mottakere med varighet 7–12 måneder, der utdanningsvalget i større grad reflekterer beslutninger tatt under AAP-perioden.
Registrering i videregående opplæring er tilgjengelig fra andre halvår 2019, og målingen av dette utfallet starter derfor senere enn øvrige mål.
Tiltaksnivå og samlet aktivitet
Tiltak måles som registrert deltakelse i arbeidsrettede tiltak[5] inklusive opplæringstiltak som også omtales som egen kategori, se avsnitt over.. Tilgangen til tiltak styres av Stortingets årlige bevilgninger, og Nav må prioritere innenfor rammene. Ved stramt budsjett kan personer med behov bli stående uten tilbud. Den høye tilstrømmingen av ukrainske flyktninger siden 2022 har påvirket fordelingen – i februar 2024 utgjorde de om lag 5 prosent av alle tiltaksdeltakere (von Simson m.fl. 2024). Dette kan ha ført til nedprioritering av AAP-mottakere.
Tiltaksdeltakelse skiller seg fra arbeid og utdanning ved at den i stor grad er styrt av politiske og økonomiske rammer, snarere enn av individets ønske eller Navs vurdering alene. Tiltaksplasser er et begrenset gode, og Nav må prioritere mellom ulike grupper, som flyktninger, unge og langtidsledige. Når tiltaket er deltagelse i ordinær utdanning kan tiltaket likevel være billig, og omfattes derfor ikke i samme grad av budsjettbegrensninger.
Samlet aktivitet – definert som deltakelse i arbeid, utdanning eller tiltak – gir et helhetsbilde av aktivitetsnivået blant AAP-mottakere. Vi legger imidlertid mindre vekt på utviklingen over tid for dette målet, ettersom tiltak er sterkt påvirket av budsjettprioriteringer og politiske føringer. Tiltaksnivået kan variere uavhengig av mottakernes behov eller innsats, og er derfor mindre egnet til å vurdere endringer over tid. I tillegg starter målingen av samlet aktivitet først fra andre halvår 2019, da registrering i videregående opplæring ble tilgjengelig.
Deskriptiv statistikk
Tabellene 1 til 3 gir en oversikt over utvalget av AAP-mottakere i perioden 2018–2025 med vedtak om tre års makstid. I motsetning til analysene presentert i resultatdel, hvor vi følger varighetsgruppe over tid, viser tabellene et tverrsnittsbilde, aggregert etter ulike kjennetegn. Kolonnen «i alt» er identisk i alle tre tabeller.
Tabell 1 viser aktivitet og bakgrunnsvariabler fordelt etter status før AAP: personer som kommer direkte inn på AAP, fra sykepenger, og tilbakefallsgruppen. Tabellen synliggjør forskjeller i kjennetegn og aktivitet mellom disse gruppene. Vi ser for eksempel at de som kommer direkte inn på AAP har lavere inntekt før AAP, og er også i mindre grad i arbeid som AAP mottaker. De er i større grad i ulike arbeidsmarkedstiltak og i utdanning. De er også noe yngre i snitt.
Tabell 2 presenterer aktivitet og kjennetegn etter varighet på ytelsen, fra 0–1 år til over tre år. Den viser at arbeidsdeltakelsen er høyest tidlig i forløpet, mens utdanning og tiltak får større betydning senere. Selv om AAP er en midlertidig ytelse, har 14 prosent av mottakerne ytelsen i over tre år.
Tabell 3 viser den årlige utviklingen i aktivitet og kjennetegn. Endringer over tid må tolkes med forsiktighet, da populasjonen har endret seg betydelig. Fordi analysen utelater mottakere med fire års makstid, består utvalget i 2018 og 2019 hovedsakelig av personer med kort varighet. Som vi så i tabell to har mottakere med kort varighet høyest arbeidsdeltagelse. Dette gjenspeiles i tallene: I 2018 hadde 36,9 prosent inntekt og gjennomsnittlig arbeidstid var 19,3 timer – klart høyere enn i senere år. Fra 2020 og utover består utvalget i økende grad av mottakere i alle varighetsgrupper, og endringer i aktivitet reflekterer i større grad utvikling i praksis og politikk.
I perioden 2018–2025 er 44 prosent av mottakerne i aktivitet (arbeid, utdanning eller tiltak) i en gjennomsnittsmåned. 27 prosent har inntekt, 19 prosent deltar i tiltak, og 5 prosent i opplæringstiltak. Tiltaksbruken varierer med status og varighet: høyest blant dem som kommer direkte inn (25,3 prosent), lavest blant dem fra sykepenger (15,3 prosent).
Utdanning har fått økt betydning i AAP-forløpet. I 2025 deltar 6,1 prosent i opplæringstiltak, 4,5 prosent i høyere utdanning og 2,5 prosent i videregående opplæring. Deltakelsen er særlig høy blant unge og dem med svak arbeidstilknytning: 5 prosent er i VGS og 5,2 prosent i høyere utdanning.
Samlet sett er 43,9 prosent av mottakerne i aktivitet i en gjennomsnittsmåned, utenom behandlingsaktivitet. Aktiviteten er høyest blant dem som kommer fra sykepenger (47,4 prosent), og lavest blant dem som kommer direkte inn (38 prosent). Den er også høyest tidlig i AAP-perioden (45,1 prosent ved 0–1 års varighet), og synker gradvis med økende varighet. Samtidig øker deltakelsen i utdanning og tiltak med varighet: andelen i opplæringstiltak stiger fra 5,2 til 8,1 prosent, og andelen i høyere utdanning fra 3,9 til 5,8 prosent.
Disse sammensetningseffektene understreker behovet for å kontrollere for endringer i populasjonen når man vurderer utvikling over tid. I analysene er dette håndtert ved å skille mellom varighetsgrupper (under ett år og siste året i ordinær varighet[6] Gruppen i midten de mellom 1 og 2 år er kort omtalt i vedlegg.), status før AAP, samt kontrollere for individkjennetegn og arbeidsledighet. Inntekt før AAP er den variabelen som har størst betydning for aktivitetsnivået som AAP mottaker.
I alt |
AAP direkte |
Brukt opp sykepengerett før AAP «Fra sykepenger» |
Tilbakefalls-gruppe |
|
|---|---|---|---|---|
Antall observasjoner* (N) |
8 915 130 |
2 490 239 |
5 528 693 |
896 108 |
Antall AAP mottakere** |
99057 |
27 669 |
61 430 |
9 957 |
Andel av utvalget |
100,0 % |
27,9 % |
62,0 % |
10,1 % |
Kjennetegn | ||||
Alder |
42,7 |
35 |
46,6 |
39,5 |
Andel kvinner |
58,9 % |
53,9 % |
61,5 % |
57,2 % |
Inntekt før AAP mål i G |
1,93 |
0,37 |
2,8 |
0,93 |
Inntekt før AAP |
251 819 |
48 242 |
364 461 |
121 654 |
Arbeidsutfall | ||||
Gjennomsnittsinntekt per måned |
5 348 |
1 694 |
7 269 |
3 651 |
Andel med inntekt |
27,0 % |
12,5 % |
35,3 % |
19,0 % |
Gjennomsnittlig arbeidstid per uke |
13,6 |
4,4 |
18,6 |
8,5 |
Tiltaksutfall | ||||
Andel i arbeidsmarkedstiltak |
18,7 % |
25,3 % |
15,3 % |
21,4 % |
Utdanningsutfall | ||||
Opplæringstiltak |
5,2 % |
6,7 % |
4,5 % |
5,7 % |
Andel i høyere utdanning |
3,9 % |
5,2 % |
3,2 % |
4,2 % |
Andel i VGS |
2,3 % |
5,0 % |
1,0 % |
2,3 % |
Utdanning i alt |
6,1 % |
10,2 % |
6,6 % |
4,2 % |
Aktivitet i alt*** |
43,9 % |
38,0 % |
47,4 % |
38,8 % |
Gjennomsnittlig varighet |
20,1 |
22,0 |
19,4 |
19,4 |
*Antall observasjoner av AAP mottakere (antall mottakere per måned x antall måneder)
** I en gjennomsnittsmåned
*** andel med enten inntekt, utdanning eller tiltak.
(G er grunnbeløpet i folketrygden = 130 160)
Kilde: Nav
I alt |
0-1 år |
1-2 år |
2-3 år |
over 3 år |
|
|---|---|---|---|---|---|
Antall observasjoner* (N) |
8 915 130 |
3 570 105 |
2 557 830 |
1 504 396 |
1 282 799 |
Antall AAP mottakere** |
99 057 |
39 668 |
28 420 |
16 716 |
14 253 |
Andel av populasjonen |
100,0 % |
40,0 % |
28,7 % |
16,9 % |
14,4 % |
|
Kjennetegn: | |||||
Gjennomsnittlig varighet |
20,1 |
6,7 |
18,0 |
29,9 |
50,4 |
Alder |
42,7 |
42,6 |
43,0 |
43,0 |
41,8 |
Andel kvinner |
58,9 % |
58,0 % |
59,1 % |
59,9 % |
60,2 % |
Inntekt før AAP |
251 819 |
271 938 |
257 163 |
240 673 |
198 343 |
|
Arbeidsutfall | |||||
Gjennomsnittsinntekt per måned |
5 348 |
6 361 |
5 175 |
4 660 |
3 682 |
Andel med inntekt |
27,0 % |
31,8 % |
26,7 % |
24,1 % |
20,3 % |
Gjennomsnittlig arbeidstid per uke |
13,6 |
17,7 |
13,1 |
10,2 |
7,2 |
|
Tiltaksutfall | |||||
Andel i tiltak totalt |
18,7 % |
14,5 % |
20,0 % |
22,2 % |
23,5 % |
|
Utdanningsutfall | |||||
Opplæringstiltak |
5,2 % |
3,1 % |
5,6 % |
7,0 % |
8,1 % |
Andel i høyere utdanning |
3,9 % |
2,8 % |
3,8 % |
4,8 % |
5,8 % |
Andel i VGS |
2,3 % |
2,0 % |
2,3 % |
2,5 % |
2,5 % |
Utdanning i alt |
6,1 % |
4,9 % |
6,1 % |
7,2 % |
8,4 % |
Aktivitet i alt*** |
43,9 % |
45,1 % |
44,3 % |
43,3 % |
40,4 % |
*Antall observasjoner av AAP mottakere (antall mottakere per måned x antall måneder)
** I en gjennomsnittsmåned
*** andel med enten inntekt, utdanning eller tiltak.
(G er grunnbeløpet i folketrygden = 130 160)
Kilde: Nav
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Antall observasjoner* i 1000 (N) |
185 |
573 |
951 |
1 266 |
1 471 |
1 681 |
1 825 |
959 |
Antall AAP mottakere** |
15 455 |
47 758 |
79 284 |
105 567 |
122 633 |
140 135 |
152 125 |
159 942 |
Andel av populasjonen |
2,1 % |
6,4 % |
10,7 % |
14,2 % |
16,5% |
18,9% |
20,5% |
10,8 % |
|
Kjennetegn: | ||||||||
Gjennomsnittlig varighet |
5,3 |
9,6 |
13,6 |
17,1 |
20,4 |
23,0 |
24,6 |
25,8 |
Alder |
43,9 |
43,0 |
42,5 |
42,7 |
42,8 |
42,6 |
42,6 |
42,5 |
Andel kvinner |
58,8 % |
58,4 % |
58,4 % |
58,5 % |
59,2 % |
59,2 % |
59,1 % |
59,1 % |
Inntekt før AAP |
308489 |
272085 |
253696 |
246102 |
245702 |
244890 |
251012 |
257496 |
|
Arbeidsutfall | ||||||||
Gjennomsnittsinntekt |
7782 |
6236 |
5423 |
5362 |
5330 |
5114 |
5159 |
5055 |
Andel med inntekt |
36,9 % |
31,1 % |
27,0 % |
27,1 % |
27,6 % |
26,8 % |
26,9 % |
25,8 % |
Gjennomsnittlig arbeidstid per uke |
19,3 |
16,4 |
14,4 |
13,6 |
13,6 |
13,0 |
13,0 |
12,6 |
|
Tiltaksutfall | ||||||||
Andel i tiltak totalt |
12,5 % |
16,0 % |
16,9 % |
19,1 % |
19,8 % |
18,8 % |
19,2 % |
19,8 % |
|
Utdanningsutfall | ||||||||
Opplæringstiltak |
2,40 % |
3,5 % |
4,10 % |
4,9 % |
5,4 % |
5,5 % |
5,9 % |
6,1 % |
Andel i høyere utdanning |
2,3 % |
2,7 % |
3,1 % |
3,6 % |
3,9 % |
4,1 % |
4,5 % |
4,5 % |
Andel i VGS |
. |
2,0 % |
2,2 % |
2,4 % |
2,5 % |
2,6 % |
2,5 % |
|
Utdanning i alt |
5,0 % |
5,8 % |
6,3 % |
6,6 % |
7,0 % |
7,0 % |
||
Aktivitet i alt*** |
42,7 % |
44,1 % |
44,7 % |
43,4 % |
43,7 % |
43,3 % |
||
*Antall observasjoner av AAP mottakere (antall mottakere per måned x antall måneder)
** I en gjennomsnittsmåned
*** andel med enten inntekt, utdanning eller tiltak.
(G er grunnbeløpet i folketrygden = 130 160)
Kilde: Nav
Resultater
Analysen er delt i to hoveddeler: først ser vi på mottakere med kort varighet (0–12 måneder), deretter på dem som nærmer seg slutten av ordinær stønadsperiode (25–36 måneder)[7] Resultater for gruppen i midten, de med varighet mellom 13 og 24 måneder, er vist og kort omtalt i vedlegg. Målet er å undersøke om aktivitetsnivået har utviklet seg i tråd med hypotesene presentert i innledningen.
For begge grupper undersøker vi arbeidsdeltagelse (gjennomsnittlig arbeidstid per uke, inntekt per måned og andel med lønnsinntekt), og hvor stor andel som er i utdanning (opplæringstiltak, videregående skole og høyere utdanning)
Vi ser også på tiltaksdeltakelse og aktivitet i alt, men legger mindre vekt på utviklingen over tid, fordi tiltaksnivået fra år til år er avhengig av Stortingets bevilgninger og politiske føringer. Dette gjør tiltak til en ekstern og variabel faktor, som ikke nødvendigvis reflekterer endringer i brukernes behov eller Navs innsats eller prioriteringer (se omtale av dette i datadel).
Fjerningen av karensperioden, og åpningen for mer fleksible forlengelser, kan ha gitt mottakerne større trygghet og forutsigbarhet, og dermed senket terskelen for å satse på langsiktige aktiviteter som et utdanningsløp.
Resultatene er kontrollert for endringer i sammensetningen av populasjonen og for arbeidsledighet (se metode). I figurene vises både faktiske, sesongjusterte tall (lyse kurver) og tall justert for sammensetningseffekter og ledighet (mørke kurver).
Aktivitet-det første året på AAP
For å undersøke hvordan aktivitetsnivået utvikler seg tidlig i AAP-forløpet, analyserer vi mottakere med varighet mellom 0 og 12 måneder. Dette er perioden der mange fortsatt er i en avklaringsfase, og der Navs oppfølgingsarbeid skal bidra til å identifisere hensiktsmessige tiltak og veier tilbake til arbeid. Tidligere analyser av regelverksendringer på AAP, har vist at insentivstrukturer og varighetsgrenser kan påvirke aktivitetsnivået allerede i startfasen (Myhre og Kann 2023). Det er derfor relevant å undersøke om regelverksendringene i 2022 har hatt betydning for de med kort varighet.
Arbeid
Kontrollert for endringer i sammensetning, finner vi at det fra 2022 til 2025 har vært en økning i alle de tre målene på arbeidsdeltakelse: timer per uke, inntekt per måned og andel med inntekt (figur 2). Økningen skjer både rett før regelendringen og fra 2023 til 2025.
Figur 2. Arbeidsdeltagelse blant AAP-mottakere med kort varighet (0–12 måneder), etter status før AAP Resultat for unge kan ses i figur V2 i vedlegg. Også blant de unge øker arbeidsdeltagelsen mye.
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Arbeid er den vanligste aktiviteten blant AAP-mottakerne.. I 2025 hadde 34 prosent av AAP-mottakerne inntekt en gjennomsnittsmåned det første året som AAP mottaker[8] For å unngå å fange opp aktivitet ved inn- og utgang av AAP, er måneden personen starter og slutter med AAP ekskludert. (se avsnitt om utvalg).. Andelen var høyest blant dem som hadde brukt opp sykepengeretten, og lavest blant dem som kom direkte inn på AAP. Blant dem som kommer fra sykepenger, har 40–43 prosent inntekt, mens bare 10–13 prosent av dem som kommer direkte inn på AAP har det. Tilbakefallsgruppen har høyere arbeidsdeltakelse enn de som kommer direkte inn på AAP, noe som nok kan knyttes til at en høyere andel hadde tilknytning til arbeidslivet før de startet på AAP (figur 2).
Utdanning
Også utdanningsaktivitet øker blant AAP-mottakere med kort varighet (0–12 måneder). Økningen er særlig tydelig første halvår 2022, altså før regelendringen, og fra 2023, og er sterkest for mottakere som kommer direkte inn på AAP (figur 3). For denne gruppen skjer økningen fra et allerede høyt nivå. For tilbakefallsgruppen ser vi at utdanningsaktiviteten begynte å øke allerede fra 2020 (figur 3). Dette kan henge sammen med innføringen av midlertidige koronaregler, som i de fleste tilfellene ga automatisk forlengelse ved makstid (se faktaboks om regelverk). Disse forlengelsesmulighetene kan ha redusert frykten for å miste AAP, og dermed gjort det lettere å velge mer langsiktige utdanningsløp.
Økning er dermed størst, og fra et høyere nivå, blant de to gruppene med svakest tilknytning til arbeidslivet: AAP direkte og Tilbakefallsgruppen (figur 3).
Figur 3. Andel i utdanning blant AAP-mottakere med kort varighet (0–12 måneder), etter status før AAP. Prosent.
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Siden utdanning er langt mer vanlig blant yngre AAP mottakere viser vi også utvikling i utdanning blant AAP mottakere under 30 år. Her ser vi at nivået er høyere enn for AAP-mottakere sett under ett. Veksten skjer i alle statusgrupper, og blant de unge starter veksten i alle grupper allerede fra 2020.I Fra 2023 er veksten litt svakere blant de som kommer fra sykepenger (rød linje figur 4). I slutten av observasjonsperioden (juni 2025) så er om lag 20% av AAP mottakere under 30 år i en utdannings aktivitet, det vil si nesten en av fire (figur 4).
Figur 4. Andel i utdanning blant AAP-mottakere under 30 år med kort varighet (0–12 måneder). Prosent
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Siden vår målemetode for ordinær utdanning kan fange opp utdanningsaktivitet som fant sted før oppstarten av AAP (se datakapittel), har vi også undersøkt andelen i utdanning blant unge AAP-mottakere med varighet mellom 7 og 12 måneder (se vedlegg). I denne gruppen vil utdanning før AAP ikke inngå. Vi ser et tilsvarende mønster blant disse som i figur 4 (figur V1).
Samlet sett tyder utviklingen på at utdanning har fått en mer sentral plass i AAP-forløpet, tidlig i AAP-perioden. Regelendringen i 2022 og koronatiltakene i 2020–2022 kan begge ha bidratt til å gjøre det lettere å velge kompetansebyggende tiltak som del av avklaringsløpet. Økningen i utdanning blant unge, og mottakere med svak arbeidstilknytning, kan indikere at AAP i større grad brukes aktivt for kvalifisering og overgang til arbeid.
Arbeidsmarkedstiltak og samlet aktivitet
Tiltak utgjør en viktig del av aktiviteten det første året på AAP, særlig for mottakere med svak eller manglende arbeidstilknytning før AAP. Om lag 15 prosent deltar i arbeidsmarkedstiltak i en gjennomsnittsmåned det første året som AAP-mottaker (figur 5 venstre panel). Andelen varierer mellom 9 og 23 prosent, og er høyest blant dem som kommer direkte inn på AAP.
Når vi ser på samlet aktivitet – definert som deltakelse i arbeid, utdanning eller tiltak – øker denne i alle grupper fra 2022 til 2025 blant de som har mottatt AAP i under ett år (figur 5, høyre panel). I gjennomsnitt er mellom 48 og 52 prosent i aktivitet hver måned i observasjonsperioden. Aktiviteten er høyest blant dem som kommer fra sykepenger (litt over 55 prosent), og lavest blant dem som kommer direkte inn på AAP (35–40 prosent). Gruppen med lavest samlet aktivitet er samtidig den som i størst grad deltar i arbeidsmarkedstiltak.
Helsetilstand kan også påvirke aktivitetsnivået. Mottakere som kommer direkte inn på AAP kan være sykere – de mottar ytelsen i sitt første sykdomsår – mens de som kommer fra sykepenger er inne i sitt andre. For mange som kommer fra sykepenger kan det ha skjedd en tilfriskning i løpet av året de mottok sykepenger. Dette kan bidra til forskjeller i aktivitetsmønstre mellom gruppene.
Utviklingen både i arbeidsmarkedstiltak og samlet aktivitet viser en økning både like før regelendringen i 2022, så en liten utflating med øker så igjen fra andre halvår 2023. (figur 5, venstre panel).
Figur 5. Andel i arbeidsmarkedstiltak og andel i aktivitet i alt, blant AAP-mottakere med kort varighet (0–12 måneder). Prosent
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Aktivitet det siste året i ordinær AAP periode
Et sentralt spørsmål i analysen er hvordan aktivitetsnivået utvikler seg når AAP-mottakere nærmer seg ordinær makstid. Kan muligheten for forlengelse påvirke både mottakerens og veilederens vurdering av behovet for aktivitet – og føre til at aktivitet oppleves som mindre viktig eller mindre tidskritisk?
For å undersøke dette ser vi på mottakere med AAP-varighet mellom 24 og 36 måneder, altså det siste året i den ordinære treårsperioden. Observasjonsperioden starter i januar 2021, da vi for første gang har en komplett 12-måneders populasjon med vedtak om makstid på tre år. Sammenligningsgrunnlaget før regelendringen i juli 2022 er derfor begrenset. Vi har kun ett år med data for denne gruppen før endringen trådte i kraft. I tillegg ble det innført midlertidige koronaregler som ga automatisk forlengelse ved makstid. Gruppen som nærmer seg makstid har med andre ord først fått utvidet perioden grunnet koronaforlengelser, før de deretter faller inn under regelverksendringen i 2022. Forskjellen i regelverk før og etter juli 2022 kan derfor i praksis ha vært liten.
Arbeid
Gjennomsnittlig inntekt blant AAP-mottakere med varighet mellom 2 og 3 år viser en svak nedgang fra 2021 til 2022, før den øker igjen fra 2023 til 2024. Arbeidstiden registrert i meldekortet følger en tilsvarende utvikling, med en liten nedgang i samme periode (Figur 6).
Gjennomsnittlig andel med lønnsinntekt i en gjennomsnittsmåned øker med et par prosentpoeng etter juli 2022. I 2025 er om lag en fjerdedel av AAP-mottakerne registrert med inntekt. Andelen med inntekt varierer betydelig mellom gruppene. Andelen er 13 prosent blant dem som kommer direkte inn på AAP, over 30 prosent blant dem som kommer fra sykepenger, og 18 prosent blant tilbakefallsgruppen (figur 6).
Figur 6. Arbeidsdeltagelse blant AAP-mottakere i sitt siste år av ordinær periode (25–36 måneder), etter status før AAP.
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Utdanning
Blant mottakere som nærmer seg ordinær makstid, er rundt 10 prosent i utdanning – enten i ordinær utdanning eller opplæringstiltak. Etter regelendringen i juli 2022 sank andelen midlertidig, men økte igjen og lå i 2025 på over 10 prosent (figur 7).
Mens deltakelsen i videregående opplæring har vært relativt stabil gjennom hele perioden, har andelen i høyere utdanning hatt en nedadgående trend frem til 2023. Deretter snudde utviklingen, og andelen er nå stigende (figur 7).
Én gruppe skiller seg særlig ut: tilbakefallsgruppen. Her har utdanningsdeltakelsen økt jevnt fra 8 til 12 prosent, og veksten er spesielt tydelig innen høyere utdanning. For denne gruppen ser vi en endring som sammenfaller med tidspunktet for regelendringen (figur 7 og 8). Det er mulig at fjerningen av karensåret, og åpningen for forlengelse kan ha redusert frykten for å miste AAP, og dermed gjort det lettere å velge utdanning – kanskje særlig for dem med flere AAP perioder bak seg, som tidligere kan ha erfart usikkerhet rundt varighet og inntektssikring.
Også blant mottakere med svak arbeidstilknytning før AAP – de som kommer direkte inn på ordningen – har andelen i utdanning økt betydelig, men først fra 2023. I 2025 nærmer den seg 15 prosent, etter å ha vært nede på 13,5 prosent i 2023 (figur 7).
Figur 7. Andel i utdanning blant AAP-mottakere i sitt siste år av ordinær AAP-periode (25–36 måneder)
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Utdanning blant AAP-mottakere under 30 år
Blant AAP-mottakere under 30 år er utdanningsaktiviteten høy – hele 24 prosent i 2025 – men økningen over tid er mindre enn i den totale populasjonen (figur 8).
Utdanningsaktiviteten blant unge mottakere av AAP viser et tydelig avvik fra mønsteret i den samlede populasjonen. Mens det i hele gruppen er mottakere som går direkte inn på AAP som oftest deltar i utdanning – både i opplæringstiltak, videregående skole og høyere utdanning – er bildet annerledes blant de unge. Her er det mottakere som kommer fra sykepenger som i størst grad deltar i opplæringstiltak og har høyest andel i høyere utdanning (jf. figur 8). Dette kan virke overraskende, ettersom unge med sykepengerett gjerne har sterkere tilknytning til arbeidslivet enn dem som går direkte inn på AAP. En mulig forklaring er at denne gruppen oftere har fullført videregående skole, og derved mulighet for å ta høyere utdanning (figur 8). I tillegg kan det spille inn at unge som kommer fra sykepenger er noe eldre enn dem som går direkte inn på AAP, og dermed ikke nylig har mislykkes i skolen. Nicolaisen og Kann (2019) finner at det er de eldste unge (over 25 år) som oftest er motiverte for, og faktisk gjennomfører utdanning. Dette kan bidra til at Nav i større grad vurderer utdanning som et relevant tiltak for denne gruppen. Det er viktig å huske på at dette er en gruppe som nå har vært over to år på AAP og ett år på sykepenger. En del av disse vil derfor ha mistet kontakt med arbeidsgiver, og retur til samme arbeid av flere grunner er gjerne mindre aktuelt.
Videregående opplæring, er derimot mest utbredt blant unge som kommer direkte inn på AAP (figur 8).
Figur 8. Andel i utdanning blant AAP-mottakere under 30 år i sitt siste år av ordinær AAP-periode (25–36 måneder)
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Arbeidsmarkedstiltak og samlet aktivitet
Arbeidsmarkedstiltak utgjør en vesentlig del av den samlede aktiviteten blant AAP-mottakere, særlig i det siste året før ordinær makstid. I denne perioden deltar nær én av fire mottakere i tiltak, men andelen varierer betydelig med tidligere arbeidstilknytning – høyest blant dem som kommer direkte inn på AAP, lavest blant dem som kommer fra sykepenger (figur 9).
Etter regelendringen i juli 2022 ser vi en nedgang i tiltaksdeltakelsen, særlig i gruppen som kommer direkte inn på AAP. Tiltaksnivået påvirkes i stor grad av Navs prioriteringer og tilgjengelige ressurser, og det er mulig at AAP-mottakere med lang varighet har blitt noe lavere prioritert. Dette kan henge sammen med at veiledere opplever mindre tidspress i avklaringsløpet, og dermed vurderer tiltak som mindre akutt.
Tiltak utgjør en stor del av aktiviteten for dem som kommer direkte inn på AAP, og prioriteringer påvirker derfor aktivitetsnivået betydelig – som vi ser i figur 9 (høyre panel). Selv om perioden før regelendringen er kort, kan vi ikke utelukke at nedgangen delvis skyldes endringer i veilederpraksis. Vi ser at dette påvirker aktivitetsnivået kraftig blant de med svak tilknytning til arbeidsmarkedet. Når vi ser kun på unge under 30, er nedgangen i tiltaksdeltagelse langt mindre, samlet aktivitet er også stabil (figur V5).
Figur 9. Andel i arbeidsmarkedstiltak og andel i aktivitet i alt, blant AAP-mottakere år i sitt siste år av ordinær AAP-periode (25–36 måneder). Prosent
Lyse kurver viser sesongjustert faktisk utvikling, de mørke er i justert for endringer i sammensetning.
Kilde: Nav
Diskusjon
Redusert aktivitet i startfasen?
Tidligere forskning har vist at innstramminger i regelverket, som innføringen av treårsgrense i 2018, førte til raskere oppstart av aktivitet (Myhre & Kann, 2022). Det var derfor relevant å undersøke om økt fleksibilitet etter 2022 hadde motsatt effekt. Hypotesen om lavere aktivitet i startfasen får ikke støtte. Aktiviteten har økt blant mottakere med kort varighet (0–12 måneder), og veksten er sterkest blant AAP-mottakere med svak arbeidstilknytning.
Lavere aktivitet mot slutten av perioden?
Et viktig spørsmål i analysen har vært om økt fleksibilitet etter regelendringen i 2022 har påvirket aktivitetsnivået mot slutten av AAP-perioden. Løberg (2025) viser at veiledere i større grad opplever å ha god tid til å følge opp brukerne, og at noe av hastverket er tatt ut av prosessen. Dette kan ha endret prioriteringene i oppfølgingen, særlig for mottakere som nærmer seg slutten av ordinær AAP-periode.
Blant mottakere med 25–36 måneders varighet har utdanningsaktiviteten økt, mens arbeidsdeltakelsen har vært svakt økende. Samtidig har deltakelsen i arbeidsmarkedstiltak samlet sett (inkludert opplæringstiltak) gått noe ned. Hypotesen om lavere aktivitet mot slutten av perioden får dermed delvis støtte, men bildet er sammensatt.
Nedgangen i tiltak kan skyldes flere forhold: budsjettprioriteringer, økt press fra andre grupper, men også endringer i Navs praksis. Når karensperioden fjernes og forlengelsesmulighetene utvides, kan veiledere oppleve mindre behov for å avklare arbeidsevne raskt – særlig med tanke på vurdering av rett til uføretrygd, som vil sikre inntekt videre for brukere som har brukt opp ordinær AAP rett. At presset mot avklaring til uføretrygd er redusert, underbygges av funn fra Kann og Grønlien (2024), som viser en nedgang i overgangen til uføretrygd etter 2022.
Reduksjon i bruk av tiltak kan være positivt dersom det skjer parallelt med økt deltakelse i aktiviteter som i større grad fremmer overgang til arbeid.
Det er imidlertid for tidlig å si om dette vil føre til høyere eller lavere arbeidsdeltakelse for denne gruppen, enten de fortsetter på AAP eller ikke. Den økende deltakelsen i utdanning kan på lengre sikt styrke mottakernes muligheter for varig tilknytning til arbeidslivet.
Utdanning viktigere
Økningen i deltagelse i utdanning gjelder alle statusgrupper, både tidlig og sent i AAP løpet. Den er likevel størst, og øker fra et høyere nivå, blant de to gruppene med svakest tilknytning til arbeidslivet: AAP direkte og Tilbakefallsgruppen.
Blant AAP-mottakere under 30 år ser vi et tydelig mønster: utdanning har fått en stadig mer sentral plass i aktivitetsløpet. Om lag 20 prosent av de unge deltar i utdanning første året de mottar AAP, mens det gjelder rundt 8 prosent i hele populasjonen i 2025 (figur 3 og 4). Økningen har vært jevn siden 2020, med særlig vekst fra 2023, og gjelder både opplæringstiltak og ordinær utdanning. For dem med lang varighet (25–36 måneder) er andelen i utdanning enda høyere (om lag 10 prosent i hele populasjonen og 25 prosent blant de unge i 2025 (figur 7 og 8).
Tryggere rammer og mer fleksible forlengelser ser ut til å ha senket terskelen for å satse på langsiktige aktiviteter. Dette samsvarer med funnene til Nicolaisen og Kann (2019), som peker på at usikkerhet rundt varighet har vært en viktig barriere for å starte utdanning under AAP. Når både mottakere og veiledere opplever at det er bedre tid til avklaring, kan det senke terskelen for å velge utdanning.
Dahl m.fl. (2024) viser at mange som kommer inn i arbeidslivet via Nav-tiltak havner i fysisk og psykososialt belastende yrker, der risikoen for frafall er høy. For å hindre frafall – kan utdanning fungere som en bro til mindre belastende arbeidsplasser, og bidra til mer varig tilknytning til arbeidslivet, og kanskje redusere tilbakefall til AAP på sikt.
Politiske initiativer som mulige drivere for økt utdanningsdeltakelse
En mulig forklaring på den økte utdanningsaktiviteten, særlig fra 2023, er samarbeidsavtalen mellom Nav og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (Nav 2025). Avtalen har som mål å styrke tilgangen til opplæring for personer med svak tilknytning til arbeidslivet, og retter seg blant annet mot unge og personer med nedsatt arbeidsevne. Den kan ha bidratt til at utdanning i større grad vurderes som en relevant og tilgjengelig aktivitet i AAP-løpet. Det er imidlertid uklart i hvilken grad avtalen er kjent blant Nav-veiledere og brukere. Likevel kan den ha bidratt til økt tilgjengelighet og bedre tilpasning av utdanningstilbud for personer med helseutfordringer.
Et annet relevant tiltak er innføringen av ungdomsgarantien (Nav 2025), som trådte i kraft 1. juli 2023. Garantien skal bidra til at flere unge fullfører utdanning og kommer i arbeid. Samlet sett kan disse initiativene ha styrket det institusjonelle grunnlaget for utdanning som en aktivitet innenfor AAP-ordningen.
Har aktiviteten gått ned i midten av AAP perioden?
Selv om denne gruppen ikke var en del av hovedanalysen, har vi også undersøkt aktivitet blant AAP-mottakere med varighet mellom 1 og 2 år (se vedlegg). Resultatene her følger samme mønster: økt arbeidsdeltakelse og utdanningsaktivitet etter regelendringen (se vedlegg). Tiltaksdeltakelsen har gått noe ned, men kompenseres av vekst i de øvrige aktivitetene. Arbeids og utdanningsdeltagelsen har økt i hele den ordinære AAP-populasjonen, og ikke bare i ytterpunktene av varighetsforløpet. Blant AAP-mottakere under 30 år har også andelen i arbeidsmarkedstiltak økt etter regelendringen.
Avsluttende vurdering
Analysene tyder ikke på at regelendringen i 2022 har ført til økt passivitet blant AAP-mottakere. Tvert imot peker utviklingen i retning av økt arbeidsdeltagelse og utdanning. Økningen gjelder alle varighetsgrupper, og er størst blant unge og mottakere med svak arbeidstilknytning.
Samtidig kan endringer i NAVs praksis ha bidratt til lavere bruk av tiltak mot slutten av perioden. Det er for tidlig å si hvilke konsekvenser dette har for arbeidsdeltagelse på lengre sikt.
Selv om studien ikke identifiserer kausale effekter, tyder funnene på at AAP fortsatt fungerer som en aktiv ordning – og i økende grad som et verktøy for kvalifisering til arbeid. Det er antagelig fremdeles potensiale for mer aktivitet, selv om man ikke kan forvente at alle i en gjennomsnittsmåned kan være i arbeidsrettet aktivitet, siden mottakere av AAP er en gruppe med betydelige helseutfordringer.
Referanser
Arbeids- og sosialdepartementet (2019). Prop. 1 S (2019–2020) – Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak) for budsjettåret 2020.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet. (2020). Midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien (FOR-2020-03-20-368). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2020-03-20-368
Danielsen, H., Kalstø, Å.M., & Grønlien, E. (2023). Innstramminger i regelverk og pandemi – Nye AAP-mottakere fra 2016 til 2022. Arbeid og velferd, 1/2023
Dahl, E., van der Wel, K. A., Hermansen, Å., & Bråthen, M. (2024). Work hazards and social class among ‘successful’ ALMP-participants in Norway. Journal of Comparative Social Work, 19(2), 1–25
Fevang, E. (2020). Helserelaterte ytelser og skjult arbeidsledighet – en diskusjon om mulige sammenhenger. Søkelys på arbeidslivet, 37(3), 201–215.
Fevang, E., Markussen, S., & Røed, K. (2020). Gråsoner i arbeidsmarkedet og størrelsen på arbeidskraftreserven. Frisch Rapport, 01/2020.
Finansdepartementet (2022). Lov om endring i folketrygdloven (LOV-2022-06-22-72). Lovdata.
Kann, I. C., & Grønlien, E. (2024). Tilbake til fortiden? Reverserte AAP-regler – igjen lettere å forlenge. Arbeid og velferd, 3/2024.
Lande, S. (2021). AAP-innstramming: Midlertidig strengere praksis og flere tilbake etter karens. Arbeid og velferd, 3/2021.
Lovdata (1997). Lov om folketrygd (folketrygdloven) – Kapittel 11: Arbeidsavklaringspenger. Lov om folketrygd (folketrygdloven) - Kapittel 11. Arbeidsavklaringspenger - Lovdata
Lima, I., Grønlien, E., & Bakken, F. (2023). Venteåret – hvordan går det med de som slutter å motta AAP etter å ha nådd 4-årsgrensen? Arbeid og velferd, 1/2023
Løberg, I. B. (2025). Unntakene fra regelen – Om endringer i varighet på AAP og avviklingen av karensåret. Arbeid og velferd, 2/2025
Myhre, A., & Grønlien, E. (2023). Arbeidstilknytning blant AAP-mottakere. Nav-notat nr. 1–2023.
Myhre, A., & Kann, I. C. (2022). Kortere makstid på AAP ga flere i arbeid og raskere uføretrygd. Arbeid og velferd, 2/2022.
NAV (2002). Rundskriv til folketrygdloven kapittel 11 – Arbeidsavklaringspenger (R11-00). Lovdata.
Nav (2025). Samarbeid med utdanningssektoren. Nav. Hentet 27. oktober 2025 fra https://www.nav.no/samarbeidspartner/utdanningssektoren
Nicolaisen, H., & Kann, I. C. (2019). Hvem får hva og hvorfor? Utdanning, opplæring og unge Nav-brukere. Arbeid og velferd, 1/2019.
Proba samfunnsanalyse. (2022). AAP-mottakeres brukerløp i helsetjenester og Nav – en analyse av tilbud til tre grupper AAP-mottakere, og deres arbeidstilpasning (Rapport 2022–3).
Regjeringen. (2022). Prop. 114 LS (2021–2022) Endringer i skatte-, avgifts- og tollovgivinga mv. Finansdepartementet. Hentet 27. oktober 2025 fra https://www.regjeringen.no/contentassets/060e50ba9257443984dce8983ee2219f/nn-no/pdfs/prp202120220114000dddpdfs.pdf
Støre, J. G. (2022, 10. januar). Å bli kastet ut av en ordning gjør deg ikke friskere. Fri Fagbevegelse. Hentet 27. oktober 2025 fra Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav | FriFagbevegelse